Funkcje witaminy C w organizmie człowieka

W dobrze zbalansowanej diecie witamina C zazwyczaj znajduje się w bardzo dużych ilościach i jeśli ktoś odżywia się świadomie w sposób zdrowy, nigdy nie powinien mieć potrzeby interesowania się działaniem kwasu askorbinowego, jak chemicy określają fachowo witaminę C. Osoby przyjmujące odpowiednie dawki witaminy C mogą liczyć na to, że będzie ich ona chroniła przed wolnymi rodnikami, będzie zapewniała im tarczę blokującą dostęp do nich niebezpiecznym drobnoustrojom chorobotwórczym, a do tego takie osoby powinny wyglądać lepiej ze względu na udział witaminy C w procesach bezpośrednio decydujących o naszym wyglądzie zewnętrznym.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rekomendujemy suplement diety od DuoLife: Vitac.pl

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C

Zapotrzebowanie na witaminę C zależne jest od bardzo wielu czynników. Eksperci szacują, że każdy człowiek powinien przyjmować dziennie dawkę na poziomie co najmniej 80 miligramów. W przypadku kobiet w ciąży będzie to jednak ilość niewystarczająca, tak samo jak w przypadku kobiet karmiących, osób starszych, a także osób cierpiących na nadciśnienie tętnicze. Wszystkie te osoby powinny przyjmować dawkę przynajmniej dwukrotnie większą, by odsunąć od siebie ryzyko rozwinięcia się symptomów związanych z niedoborem witaminy C. Najpoważniejsze z nich mogą być bowiem nawet stanem bezpośredniego zagrożenia życia, jak chociażby niewydolność wielonarządowa wynikająca z przewlekłego, dużego niedoboru witaminy C.

Niedobór witaminy C

Przypadki niedoboru witaminy C w normalnych warunkach i przy normalnej diecie praktycznie się nie zdarzają, ale dieta wielu osób jest bardzo uboga w warzywa i owoce, a dużo jest w niej produktów wysoko przetworzonych, w których witaminy C praktycznie nie ma. Dlatego, wbrew logice, sytuacje niedoboru witaminy C zdarzają się często, chociaż zwykle są to przypadki raczej łagodne. Charakterystyczny dla nich jest wzrost podatności na infekcje, zwłaszcza górnych dróg oddechowych, ale i inne. Pojawiać się mogą krwawienia z nosa i pogarsza się stan skóry oraz włosów. W poważniejszych przypadkach dochodzi do krwawienia z dziąseł, a także bólu zębów.

właściwości witaminy c

Sposoby uzupełniania niedoborów witaminy C

Najlepszym sposobem na uzupełnienie niedoboru witaminy C jest regularne spożywanie świeżo wyciskanych soków owocowych i warzywnych. Jest ona w nich dostępna w formie najłatwiejszej do przyswojenia, czyli w formie płynnej. Co ważne, świeże soki nie są poddane obróbce termicznej, która niszczy witaminę C. Alternatywą dla nich mogą być suplementy. Co do zasady należy unikać jednak suplementów w postaci twardych tabletek, ponieważ wchłanianie witaminy C w takiej postaci jest bardzo ograniczone. Najlepsze są suplementy diety, w których witamina C znajduje się s specjalnej zawiesinie niczym witamina D.

Witamina C, a antykoncepcja

Wysokie dawki witaminy C, przekraczające poziom 1000mg (1 gram) na dobę, mogą być problematyczne. Same w sobie nie posiadają właściwości toksycznych i bez problemu ich nadmiar jest usuwany z organizmu bez powodowania jakichkolwiek szkód, ale w połączeniu z innymi procesami wywołanymi w organizmie sztucznie, poprzez farmakologie, może powodować poważne problemy. Najczęściej w tym kontekście wymienia się antykoncepcję hormonalną stosowaną przez kobiety. Jej rezultatem jest znaczne podniesienie się poziomu estrogenu we krwi, co w połączeniu z wysokim stężeniem witaminy C może prowadzić do problemów z pęcherzykiem żółciowym oraz infekcji okolic miejsc intymnych. Pierwszymi symptomami problemu są najczęściej nudności oraz wzdęcia. Kobiety z tym problemem powinny ograniczyć przyjmowaną codziennie dawkę witaminy C.

Problemy spowodowane mogą zostać także przez konflikt witaminy C z niektórymi antybiotykami oraz lekami zawierającymi wysokie dawki żelaza, w tym także bogatymi w ten pierwiastek suplementami diety. Ponownie najskuteczniejszym rozwiązaniem jest zmniejszenie dawki witaminy C, ale możliwe jest także zdecydowanie się na konsultację z lekarzem w celu zmiany sposobu dotychczasowego leczenia lub po prostu zrezygnowanie z dodatkowej suplementacji powodującej konflikty.

Więcej interesujących faktów znajdziesz w artykule: Rola witaminy C w organizmie człowieka 

O serwisie

Skorzystaj z naszego doświadczenia związanego ze zdrowym stylu życia.

Co to jest chlorofil?
Jak chlorofil wpływa na nasz organizm?
Dlaczego warto stosować chlorofil?
Jak poradzić sobie z zakwaszeniem organizmu?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u Nas.

 

Kontakt

kontakt@studio-kotlina.pl

Galeria